Šematizmi gomjokarlovačke eparhije pominju u Hajtiću parohijsku crkvu Prenos moštiju sv. Nikole, ali ovi ne navode kada je crkva sagrađena. Tek 1910. godine u Šematizmu srpske pravoslavne mitropolije karlovačke nalazimo više podataka za selo Hajtić i crkvu samu. Pominje se da je Hajtić naseljen oko 1770. godine, da ima crkvu Prenos moštiju sv. Nikole, da je sagrađena u obliku lađe 1777. godine i da se nalazi u lošem stanju.
U Hrvatskoj je u doba baroka sagrađen veliki broj drvenih crkava, najviše u mjestima bogatih drvetom ili u seoskim sredinama. Iako su nastale u doba baroka građene su u tradicionalnim arhitektonskim formama bez prisustva baroknih elemenata. Tek bi njihova unutrašnjost otkrivala njegovo prisustvo.
U unutrašnjosti drvenih baroknih crkva najčešće nailazimo na bogato oblikovane enterijere. Takav je slučaj i sa crkvom u Hajtiću koja odlično pokazuje to oblikovno dvojstvo. Sa jedne strane vidimo jednostavnu arhitektonsku konstrukciju i oblikovanje masa osnovnim geometrijskim volumenima, a sa druge strane unutrašnji je prostor prezasićen raskošno oblikovanim baroknim inventarom. O inventaru i slikanoj dekoraciji u crkvi sv. Nikole u Hajtiću moguće je govoriti jedino na osnovu sačuvanih fotografija u zbirci Artura Šnajdera. Ulaskom u unutrašnji prostor crkve primjećuje se dosledno sprovedena ideja organskog jedinstva drvene rezbarije i slikane dekoracije što je inače odlika baroka koji time nastoji da snažnije djeluje na čula posmatrača. Precizno obrađena rezbarija konstruktivnih i dekorativnih arhitektonskih elemenata te crkveni mobilijar imaju na svojim površinama bogato slikanu dekoraciju. Na ravnom svodu priprate nalazi se naslikana vaza sa cvijećem i razigrana vreža vegetabilnog ornamenta. Na drvenoj pregradi između priprate i naosa naslikane su figuralne kompozicije, od čega se na fotografiji vide samo neke. Jedna, koja se zbog oštećenosti ne može identifikovati nalazi se na arhivolti iznad ulaza u naos. Lijevo od nje naslikana je kompozicija Krštonja, a desno sv. Georgije ubija aždaju. Obje kompozicije posjeduju viticama bogato oslikane okvire. Ispod Krštenja je ikona Bogorodice, a ispod sv. Georgija ikona sv.Jovana? Na plohama naosa i oplati svoda, pored bogato oslikanih vegetabilnih ornamenata i glava heruvima, nalaze se i figuralne kompozicije. Cjelokupna ornamentika djeluje preobilno i kićeno. Izvedena je tehnički precizno i formalno savršeno. Dio te dekoracije u kojoj su vegetabilnom ornamentom uokvirene figuralne kompozicije i oslikane ostale slobodne površine, možemo pojmiti sa dvije fotografije već pomenute zbirke. Na sjevernoj strani naosa, iznad drvenih stolica koje na gornjim završecima imaju bojom simuliran bogati dekor,
Ikonostas crkve u Hajtiću oblikovan je kao jednostavna, ikonografski sažeta oltarska pregrada. U zoni prestonih ikona nalaze se, gledano s lijeva na desno, sv. Jovan Preteča, sv.Nikola, Bogorodica sa Hristom, Hristos i sv. Georgije. U smislu ikonografskih zahtjeva ovakav raspored prestonih ikona je neuobičajen. Svojim oblikom i rasporedom ikonostas u Hajtiću je blizak ikonostasima kakvi su u petoj deceniji 18. stoljeća podižu u skromnijim srpskim crkvama. Na njima je u zoni prestonih ikona uobičajeno postavljanje parnog broja ikona, sa rasporedom koji ne odgovara onom u Hajtiću. Ikonografsko je pravilo da lijevo od prestone ikone patrona crkve postavljaju sv. Gergije, sv.Dimitrije, Arhanđel Mihailo, Arhanđel,Gavrilo i slično, a nikako lik sv. Jovana Preteče, kako je to slučaj u Hajtiću. Njemu je mjesto desno od prestone ikone Hrista, što ima svoju teološku pozadinu. U Hajtiću se očito pod uticajem nedovoljno teološke obrazovanosti lik sv. Jovana Preteče pojavio na neuobičajenom mjestu pored sv. Nikole, patrona crkve. U Hajtiću je broj prestonih ikona sveden na neparan broj, na broj pet. Ni ovo nije kompoziciono i ikonografsko pravilo. Međutim, ovo se lako i jednostavno objedinjava. Porod teološke neobrazovanosti ovome je razlog i format prestonih ikona. Kako je ikona sv. Georgija jednaka ikonama Hrista i Bogorodice, a ikone sv. Nikole i sv. Jovana Preteče znatno uže, a znajući za pravilo da se lik patrona crkve uvijek postavlja lijevo od prestone ikone Bogorodice, kreatori oltarske pregrade u Hajtiću bili su prisiljeni da sv. Georgija stave na desnu, a sv. Jovana Pretežu na lijevu stranu. Ovim su odstupili od ikonografskog pravila u komponovanju zone prestonih ikona i pokazali nedovoljnu teološku obavještenost. U slučaju Hajtića pokazalo se da poslovi ovakve vrste nisu uvijek prolazili kroz obaveznu i strogu kontrolu, kojom se vodilo računa o sadržajima ikonostasa. U soklu, ispod prestonih ikona Bogorodice i Hrista nalazila se slikana dekoracija sa glavaša heruvima i bogatim cvijetnim ornamentom. Carske dveri su imale uobičajene Blagovijesti, sa po dva proroka iznad i ispod njih. U zoni iznad prestonih ikona nalazila se centralna kompozicija Deizisa i likovi apostola. Ikonostas je zamršen krstom sa Raspećem. Iako je ikonostas naslikan poslije podizanja crkve 1777. godine, on ikonografskim rasporedom ne pokazuje baroknu razuđenost i nerativnost. Znamo da su srpski ikonostasi u 18. stoljeću, bez obzira na prodore modernijih shvatanja, nosili u svom tkivu dosta tradicionalizma, posebno u slikanju prestonih ikona. Otuda nije čudno da se u jednoj seoskoj sredini pojavi ikonostas kakvog vidimo u Hajtiću, ako znamo da su u seosku sredinu još teže prodirala nova umjetnička viđenja. Međutim, pored ovoga razloge ovakvoj oltarskoj pregradi u Hajtiću treba tražiti u dvjema činjenicama. Prva je u prostornom diktatu i specifičnom oblikovanju svoda, što nijo omogućavalo stvaranje većeg otvora između oltara i naosa, u koji bi se mogla postaviti tematski bogatija i sadržajnija oltarska pregrada, a druga je mišljenje da se u cjelokupnom oblikovanju crkve u Hajtiću idejno ugledalo na crkvu sv. Ilije u Buzoti, sagrađenoj 1740. godine. Stilski je ikonostas u Hajtiću evoluirao u nešto savremeniji, barokni izraz, što je sasvim i razumljivo jer je nastao četiri decenije kasnije od onoga u Buzeti, ali je ipak arhaičan za epohu u kojoj je nastao. Također je konzervativniji u odnosu na slikanu dekoraciju ostalih površina koja pokazuje uticaj modernih strujanja barokno-rokajne estetike i sasvim jo naprednija od slikarstva ikonostasa. Ako je suditi po onome što so može čitati na crno-bijelim fotografijama onda se može tvrditi da je u crkvi u Hajtiću slikao sposoban i vješt slikar, čije djelo pokazuje refleksije vremena i sredine u kojoj je nastalo i posjeduje umjetničke vrijednosti. Njegovo slikarstvo je zrelo, likovni izraz definisan i u sebi nosi veliki likovni kvalitet. Mada često u slučaju slikane dekoracije drvenih, uglavnom seoskih crkava govorimo o naivnosti i rustificiranom likovnom izrazu, u ovom slučaju to nije moguće. Svojim likovnim vrijednostima slikarstvo crkve u Hajtiću ulazi u krug najboljih likovnih ostvarenja u slikarstvu drvenih baroknih crkava u Hrvatskoj, imajući posebno na umu slikarstvo kapele sv. Barbare u Velikoj Mlaki.
Autor: Marko Miljanović
Podijelite vijest
Kontakt telefon Udruženja Banijaca